Wednesday, April 22, 2009

3R di Nilai















































Bukan untuk Relaks, Respek & Respon. 3R ialah untuk Resepsi Ramzi & Roslina yang telah berlangsung di Nilai, Negeri Sembilan. Dah beberapa kali aku ditugaskan untuk shoot untuk wedding bagi family ni. Shoot tuk Abang Ramzi ni pun dah ehem ehem.. Adalah cerita disebaliknya..Hanya kita sahaja yang tahu..Hehe..Cuma last time aku shoot untuk family ni banyak di Pahang. Cuma kali ni mereka adakan di Nilai.

Lepas tu nak dijadikan cerita. Boleh pulak terjumpa member satu batch masa belajar kat UiTM dulu-dulu. Mula-mula aku dah nak terkonfius dah. Eh yeke aku kenal budak ni. Kat mana ye. Rupa-rupanya Fatin. Dia ni roomate si Jue rupanya. Aku kenal dia cuma kami tak rapat sangat. Yela la kelas A ngan kelas B macam berjaki sikit dulu. Berjaki sebab apa aku tak sure. Tapi bila fikir-fikir balik apa sebabnya pun aku tak tau. Kelakar je kan time budak-budak. Hik3.. Fatin ialah emak saudara kepada pengantin perempuan rupanya. What a small world je kan.

Berbalik kepada topik 3R tadi. Ingat lagi zaman-zaman shoot family mereka dulu. Masa tu masih pakai kamera filem lagi beb. Aku ni sempat jugakla belajar dan menggunakan kamera filem. Siap buat outdoor shoot lagi tuk mereka. Huhh lama gile dah kan. Sayang la takde dah gambar-gambar filem dalam simpanan. Kalau ada leh gak scan then upload kat sini. Tah mana dah letak. Kena korek balik khazanah-khazanah aku kat kampung nih.


Tapi masa tu mereka-mereka (photographer) yang tersohor masa kini dah menggunakan DSLR. Aku dan kawan-kawan yang terkebelakang sikit. Masa tu serba-serbi kekurangan. Pendedahan tentang photography kurang, kemudahan internet terhad, kena cari info sendiri, kena pergi menuntut ilmu sendiri, Photoshop tak kenal lagi, faktor tempat juga menjadi faktor utama kepada aku. Jadi seiring dengan perkembangan semasa aku tempuhi jua cabaran. Nak jugak jadi seperti photographer-photographer tersohor lain. Berhempas-pulas jugaklah masa tu nak mengumpul duit beli DSLR pertama aku, Nikon D70S. Masa tu style gambar dah mula berubah. Sebelum ni pakai filem. Penggunaan trial and error adalah terhad. Lepas dah pakai memory card. Sendiri mau ingat la try and error amik gambar. Pelbagai gambar telah diambil dan telah di adaptasi oleh aplikasi photoshop 6 masa tu.


Setelah menyedari masih ada lagi kekurangan pada diri sendiri. Sekali lagi aku membuat tindakan drastik bagi diri aku. Aku perlu hijrah. Pada tahun 2007 akhirnya aku berhijrah ke Bandar Baru Bangi. Aku menetap di sini sehinggalah sekarang. Alhamdulillah, banyak perubahan dan banyak benda baru yang aku pelajari daripada rakan-rakan terutamanya Ahmad Shazali, Budi Muzaidi, Engku Iskandar, Syahir Ismail dan lain-lain. Merekalah yang memberi tunjuk ajar kepada aku di dalam bidang ni. Dan kini aku masih belajar dan akan terus belajar lagi. Kini photography telah menjadi satu passion dalam perjalanan hidup aku. I'm lovin it – IRYMA IDRIS theKLIKER

1 comment: